زيبا باشيد و سالم زيبا باشيد و سالم .

زيبا باشيد و سالم

لمينيت دندان چيست؟

لمينيت دندان از لايه‌ي سراميكي باريكي ساخته شده كه با ميناي دندان و يك لايه‌ي چسبناك، روي دندان اصلي چسبانده مي‌شود. بر خلاف تصور عموم، براي ساخت لمينيت سراميكي هيچ نيازي به تراشيدن يا ساييدن دندان نيست و درصورتي‌كه پزشك روش‌هاي درماني خاصي را براي نصب لمينيت انتخاب كند، فقط به‌منظور آماده‌سازي دندان و چسباندن لمينيت روي آن، تغييرات خيلي كمي روي دندان ايجاد مي‌كند و هيچ آسيبي به ساختار طبيعي آن نمي‌زند.

علاوه بر جنبه‌هاي ظاهري، نصب صحيح لمينيت و كاربرد آن هم اهميت زيادي دارد. لمينيت بايد درست و محكم به دندان طبيعي بچسبد تا خوب عمل كند. براي اين كار، دندان‌پزشك از صمغ‌هايي استفاده مي‌كند كه به نور حساس هستند. اين مواد بعد از نصب با كمك اشعه‌هايي قوي و مخصوص، خشك و محكم مي‌شوند.
لايه‌اي كه در لمينيت بر روي دندان‌هاي شخص قرار مي‌گيرد بسيار نازك است و رنگ آن نيز با توجه به سليقه و انتخاب بيمار ساخته مي‌شود. برخي علاقه‌مند به رنگ‌هاي بسيار سفيد هستند و برخي تمايل دارند رنگ لمينيت‌‌ها نزديك به رنگ دندان‌هايشان بوده و جلوه‌اي طبيعي داشته باشند. البته روند انجام كار لمينيت متفاوت بوده و هر شيوه مراحل و مواد مصرفي مختص به خود را خواهد داشت.
اما در مجموع لمينيت دندان به دو شيوه و با استفاده از دو نوع مواد مختلف انجام مي‌گيرد.

1. لمينيت ونير كامپوزيت
2. لمينيت سراميكي

لمينيت دندان يا ونير لايه‌اي از مواد هم‌رنگ دندان يا مواد سفيد رنگ است كه براي اصلاح فرم، شكل، رنگ و طول دندان‌ها يا بستن فاصله بين دندان‌ها و درمان دندان‌هاي شكسته روي دندان قرار داده مي‌شود.
لمينيت دندان (هم لمينيت سراميكي و هم لمينيت كامپوزيت دندان) لايه‌اي همرنگ دندان هستند كه براي اصلاح رنگ و يا اصلاح طرح دندان‌ها استفاده مي‌شوند. امروزه اين درمان يكي از رايج‌ترين درمان‌هاي ترميم زيبايي دندان‌پزشكي به شمار مي‌آيد.

براي انجام لمينيت شرايط خاصي لازم است. براي درمان زيبايي شرايط فك و لثه بايد مطلوب باشد. اين شرايط را دكتر دندان‌پزشك تشخيص مي‌دهد كه بيمار شرايط مطلوب براي اين درمان را دارا است يا خير. در برخي موارد اگر بيماري مشكل فك يا تحليل لثه يا نياز به ارتودونسي داشته باشد براي انجام اين درمان مناسب نيست.

لمينيت در دو مرحله اين انجام مي‌شود. ابتدا بيمار در جلسه‌ي اول با تراش دندان‌ها در حد چند ميل و بدون آسيب به تراش مي‌خورند و بعد از آن مرحله‌ي قالب‌گيري انجام مي‌شود.
مرحله‌ي دوم، مرحله‌ي لابراتوار دندان است كه توسط لابراتوار انجام مي‌شود. لمينيت دندان پوسته‌اي بسيار نازك از جنس سراميك است كه همان جنس دندان طبيعي است و مانند دندان طبيعي بسيار مقاوم است و تك به تك ساخته مي‌شود كه بعد از ساخته شدن دندان‌ها توسط لابراتوار با مواد مخصوص و چسب بسيار مقاوم توسط اشعه uv به دندان‌هاي اصلي چسبانده مي‌شود.


برچسب: لمينيت دندان، كامپوزيت، ونير، ارتودونسي، دندان‌پزشكي،،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۳:۲۷ توسط:سامان خطيبي راد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :